Sunday, November 15, 2009

Saya Mestilah Muslim Di Sudut Akidah.

إن أول شرط من شروط الانتماء إلى الإسلام ، والانتساب
-
لهذا الدين أن تكون عقيدة المسلم سليمة صحيحة ، متوافقة مع
-
ما جاء في كتاب الله ، وفي سنة رسوله ؛ يؤمن بما آمن به المسلمون
-
الأوائل ؛ سلفنا الصالح ، وأئمة الدين المشهود لهم بالخير ، والبر
-
والتقوى ، والفهم السليم لدين الله ـ عزّ وجلّ
-
Berpegang dengan akidah yang benar lagi murni adalah syarat pertama bagi seseorang mengaku dirinya beragama Islam dan menjadikan Islam sebagai cara hidupnya. Pegangan tersebut mestilah selari dengan apa yang terkandung di dalam Kitabullah (Al-Quran) dan sunnah Rasulullah s.a.w. Ia mestilah beriman dengan apa yang telah diimani oleh orang-orang Islam terdahulu yang terdiri dari angkatan Salafus-Saleh serta para Imam penyampai agama ini yang telah diakui kebaikan, kebaktian serta ketakwaan mereka. Mereka ini mempunyai kefahaman yang mendalam lagi bersih dalam urusan agama.
_
وحتى أكون مسلماً في عقيدتي ؛ فإن ذلك يوجب عليَّ ما يلي

Bagi memastikan saya benar-benar Muslim dalam akidah maka saya mestilah beriman dengan perkara-perkara berikut:

-



ا - أن أكون مؤمناً بأن خالق الكون إلهٌ ، حكيمٌ ، قدير ، عليم ، قيومٌ
-
؛ بدليل أن هذا الكون من الإحسان ، والإتقان ، والتناسق ، وافتقار
-
بعض أجزائه إلي بعض ؛ بحيث يستحيل عليه البقاء ، والاستمرار دون
-
إمساك هذا الإله العلي القدير
-
1. Saya mestilah beriman bahawa pencipta alam ini adalah Allah, Tuhan yang Maha Bijaksana lagi Berkuasa, Maha Mengetahui serta tidak memerlukan pertolongan sesiapapun. Buktinya jelas pada kejadian alam ini yang penuh dengan keindahan, kerapian dan keseimbangan, saling perlu memerlukan di antara juzuk dengan juzuk yang lain. Adalah mustahil semua kejadian ini akan kekal dan berterusan sekiranya tidak berada di bawah penjagaan Tuhan yang Maha Tinggi lagi Maha Kuasa.Firman Allah s.w.t:
-
لَوۡ كَانَ فِيہِمَآ ءَالِهَةٌ إِلَّا ٱللَّهُ لَفَسَدَتَا‌ۚ فَسُبۡحَـٰنَ ٱللَّهِ رَبِّ ٱلۡعَرۡشِ عَمَّا يَصِفُونَ - سورة الأنبيأ اية ٢٢
--
Kalau ada di langit dan di bumi tuhan-tuhan yang lain dari Allah, nescaya rosaklah pentadbiran kedua-duanya. Maka (bertauhidlah kamu kepada Allah dengan menegaskan): Maha Suci Allah, Tuhan yang mempunyai Arasy, dari apa yang mereka sifatkan. (Surah Al-Anbiya' 21: Ayat 22)
_
٢ـ أن أكون مؤمناً بأن الخالق ـ جل شأنه ـ لم يخلق هذا الكون عبثاً ،
-
ولا سُدًى ؛ لأنه لا يتأتى لمن اتصف بالكمال أن يكون عابثاً فيما خلق ،
-
ويستحيل فهم مراد الله بهذا الخلق بالتفصيل إلا عن طريق رسول منه ،
-
ووحي
-
2. Saya mestilah beriman bahawa Tuhan yang Mada Mulia tidaklah mencipta segala kejadian alam secara sia-sia tanpa apa-apa tujuan. Kerana mustahil bagi Allah yang bersifat dengan sifat-sifat kesempurnaan itu mencipta sesuatu secara sia-sia. Adalah mustahil seseorang itu dapat memahami maksud tujuan Allah menjadikan sesuatu secara terperinci melainkan melalui penjelasan Rasulullah s.a.w dan wahyu dari Allah s.w.t sendiri. Firman Allah s.w.t:
-
أَفَحَسِبۡتُمۡ أَنَّمَا خَلَقۡنَـٰكُمۡ عَبَثً۬ا وَأَنَّكُمۡ إِلَيۡنَا لَا تُرۡجَعُونَ ـ سورة المؤمنون اية ١١٥
-
فَتَعَـٰلَى ٱللَّهُ ٱلۡمَلِكُ ٱلۡحَقُّ‌ۖ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ رَبُّ ٱلۡعَرۡشِ ٱلۡڪَرِيمِ - سورة المؤمنون اية ١١٦
-
Maka adakah patut kamu menyangka bahawa Kami hanya menciptakan kamu (dari tiada kepada ada) sahaja dengan tiada sebarang hikmat pada ciptaan itu? Dan kamu (menyangka pula) tidak akan dikembalikan kepada Kami? Maka (dengan yang demikian) Maha Tinggilah Allah Yang Menguasai seluruh alam, lagi Yang Tetap Benar; tiada Tuhan melainkan Dia, Tuhan yang mempunyai Arasy yang mulia. (Surah Al-Mu'minun 23: Ayat 115-116)
-
-
 ،٣ـ أن أكون مؤمناً بأن الله ـ سبحان ـ قد أرسل الرسل ، وأنزل الكتب
-
؛ لتعرف الناس به وبغاية خلقهم ، ومنشئهم ، ومعادهم ، وكان آخر
-
أولئك الرسل الكرام محمد الذي أيده الله بالقرآن الكريم ، المعجزة
-
الخالدة

3. Saya mestilah beriman bahawasanya Allah s.w.t telah mengutuskan Rasul-rasul dan diturunkan untuk mereka kitab-kitab dengan tujuan mengajar manusia supaya mengenali Allah dan memahami matlamat kejadian mereka, mengetahui asal-usul mereka dan ke mana mereka akan kembali. Saya juga beriman bahawa Rasul terakhir dari kalangan Rasulrasul yang mulia itu ialah Nabi Muhammad s.a.w yang Allah kurniakan kepadanya Al-Quran Al-Karim sebagai satu mukjizat yang berkekalan. Firman Allah s.w.t:
-
وَلَقَدۡ بَعَثۡنَا فِى ڪُلِّ أُمَّةٍ۬ رَّسُولاً أَنِ ٱعۡبُدُواْ ٱللَّهَ وَٱجۡتَنِبُواْ ٱلطَّـٰغُوتَ‌ۖ فَمِنۡهُم
-
مَّنۡ هَدَى ٱللَّهُ وَمِنۡهُم مَّنۡ حَقَّتۡ عَلَيۡهِ ٱلضَّلَـٰلَةُ - سورة النحل اية ‌٣٦

-

Dan sesungguhnya Kami telah mengutus dalam kalangan tiap-tiap umat seorang Rasul (dengan memerintahkannya menyeru mereka): Hendaklah kamu menyembah Allah dan jauhilah taghut. Maka di antara mereka (yang menerima seruan Rasul itu), ada yang diberi hidayat petunjuk oIeh Allah dan ada pula yang berhak ditimpa kesesatan. Oleh itu mengembaralah kamu di bumi, kemudian lihatlah bagaimana buruknya kesudahan umat-umat yang mendustakan Rasulrasulnya. (Surah Al-Nahl 16: Ayat 36)
_
٤- أن أكون مؤمناً بأن الغاية من الوجود الإنساني هي معرفة الله ـ
-
عزّ وجلّ ؛ كما وصف نفسه ، وطاعة ، وعبادته
-

4. Saya mestilah beriman bahawa matlamat kewujudan insan ialah mengenali Allah 'Azzawajalla seperti mana yang Allah s.w.t sendiri menjelaskannya, memberi penuh ketaatan kepadaNya dan mengabdikan diri kepadaNya. Firman Allah s.w.t:
-
وَمَا خَلَقۡتُ ٱلۡجِنَّ وَٱلۡإِنسَ إِلَّا لِيَعۡبُدُونِ - سورة الذاريات اية ٥٦
-
Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu. (56)
-
مَآ أُرِيدُ مِنۡہُم مِّن رِّزۡقٍ۬ وَمَآ أُرِيدُ أَن يُطۡعِمُونِ - سورة الذاريات اية ٥٧
-
Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu. (56) Aku tidak sekali-kali menghendaki sebarang rezeki pemberian dari mereka dan Aku tidak menghendaki supaya mereka memberi makan kepadaKu. (57)
-
إِنَّ ٱللَّهَ هُوَ ٱلرَّزَّاقُ ذُو ٱلۡقُوَّةِ ٱلۡمَتِينُ - سورة الذاريات اية ٥٨
-
Sesungguhnya Allah Dialah sahaja Yang Memberi rezeki (kepada sekalian makhlukNya, dan Dialah sahaja) Yang Mempunyai Kekuasaan yang tidak terhingga, lagi Yang Maha Kuat Kukuh kekuasaanNya.
-
-
٥- أن أكون مؤمناً بأن جزاء المؤمن المطيع هو الجنة، وأن جزاء
-
الكافر العاصي هو النار
-

Saya mestilah beriman bahawa ganjaran bagi orang mukmin yang taat kepada Allah ialah syurga. Manakala balasan ke atas orang kafir lagi derhaka ialah api neraka. Allah menjelaskan:
-
فَرِيقٌ۬ فِى ٱلۡجَنَّةِ وَفَرِيقٌ۬ فِى ٱلسَّعِيرِ - سورة الشورى اية -٧
-
(pada hari itu) sepuak masuk Syurga dan sepuak lagi masuk Neraka.
-
٦- أن أكون مؤمناً بأن الإنسان يكسب الخير، والشر باختياره
-
ومشيئته ؛ ولكن لا يوقع الخير إلا بتوفيق من الله ، وعون ، ولا يوقع
-
الشر جبراً عن الله ، ولكنه في إطار إذنه، ومشيئته
-

6. Saya mestilah beriman bahawa sekalian manusia melakukan kebaikan dan kejahatan dengan pilihan dan kehendak mereka sendiri. Namun demikian kebaikan yang dilakukan itu tidaklah berlaku, melainkan dengan taufik dan 'inayah dari Allah. Manakala amalan jahat pula tidaklah merupakan paksaan dari Allah tetapi ianya termasuk dalam batasan keizinan dan kehendakNya. Firman Allah s.w.t:
-
وَنَفۡسٍ۬ وَمَا سَوَّٮٰهَا - سورة الشمس اية -٧
-
Demi diri manusia dan Yang menyempurnakan kejadiannya (dengan kelengkapan yang sesuai dengan keadaannya); (7)
-
فَأَلۡهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقۡوَٮٰهَا - سورة الشمس اية ٨
-
Serta mengilhamkannya (untuk mengenal) jalan yang membawanya kepada kejahatan, dan yang membawanya kepada bertakwa; (8)
-
قَدۡ أَفۡلَحَ مَن زَكَّٮٰهَا - سورة الشمس اية ٩
-
Sesungguhnya berjayalah orang yang menjadikan dirinya yang sedia bersih bertambah-tambah bersih (dengan iman dan amal kebajikan), (9)
-
وَقَدۡ خَابَ مَن دَسَّٮٰهَا -سورة الشمس اية ١٠
-
Dan sesungguhnya hampalah orang yang menjadikan dirinya yang sedia bersih itu susut dan terbenam kebersihannya (dengan sebab kekotoran maksiat). (10)
-
كُلُّ نَفۡسِۭ بِمَا كَسَبَتۡ رَهِينَةٌ - سورة المدثر اية - ٣٨
-
Tiap-tiap diri terikat, tidak terlepas daripada (balasan buruk bagi amal jahat) yang dikerjakannya, (38)
-
٧- أن أكون مؤمناً بأن التشريع حق الله، وحده لا يجوز تعديه، وأنه
-
يمكن للعالم المسلم أن يجتهد في استنباط الأحكام في إطار ما شرعه الله
-

7. Saya juga mestilah beriman bahawa urusan penciptaan undang-undang itu adalah hak mutlak Allah s.w.t. Tidak harus sama sekali manusia mendahului atau membelangkanginya. Apa yang dibolehkan ialah ilmuan Muslim atau para ulama' berijtihad mengeluarkan hukum-hukum dari nas-nas Syari'at dalam batas-batas yang diizinkan. Firman Allah s.w.t:
-
وَمَا ٱخۡتَلَفۡتُمۡ فِيهِ مِن شَىۡءٍ۬ فَحُكۡمُهُ ۥۤ إِلَى ٱللَّهِ‌ۚ ذَٲلِكُمُ ٱللَّهُ رَبِّى عَلَيۡهِ تَوَڪَّلۡتُ
-
وَإِلَيۡهِ أُنِيبُ -سورة الشورى اية-١٠
-
Dan (katakanlah wahai Muhammad kepada pengikut-pengikutmu): Apa jua
perkara agama yang kamu berselisihan padanya maka hukum pemutusnya
terserah kepada Allah; Hakim yang demikian kekuasaanNya ialah Allah Tuhanku;
kepadaNyalah aku berserah diri dan kepadaNyalah aku rujuk kembali (dalam segala keadaan). (Surah Al-Syura 42: Ayat 10)
-
٨ - أن أتعرف على الله من أسماء، وصفات تليق بجلالة؛
-

Saya mestilah berusaha mengetahui nama-nama dan sifat-sifat Allah yang layak bagi kemuliaanNya. Abu Hurairah r.a berkata: Rasulullah s.a.w telah bersabda:
-
فعن أبي هريرة، قال : قال رسول الله : لله تسعة وتسعون اسماً
-
مئة إلاّ واحداً- لا يحفظها أحدٌ إلاّ دخل الجنّة، وهو وترٌ يُجبُّ الوترَ
-

"Allah s.w.t mempunyai sembilan puluh sembilan nama, kurang satu seratus. Sesiapa yang menghafaznya akan memasuki syurga. Allah itu ganjil (tunggal) dan menyukai (bilangan) yang ganjil." (Hadis riwayat Bukhari & Muslim)
-
٩ - أن أتفكر في خلق الله، وليس في ذاته؛ امتثالاً لقول الرسول
-

9. Saya mestilah berfikir merenungi kehebatan kejadian-kejadian Allah, bukan memikirkan tentang ZatNya sebagai mengikuti dan mentaati perintah Rasulullah s.a.w:
-
تفكّروا في خلق الله، ولا تتفكروا في الله؛ فإنّكم لن تقدروا قدره
-

"Berfikirlah kamu tentang makhluk ciptaan Allah dan janganlah kamu memikirkan tentang ZatNya kerana kamu tidaklah mengetahui keadaan sebenarnya."
(Hadis diriwayatkan oleh Abu Nu'aim di dalam Al-Halyah dan Al-Asbahani meriwayatkannya di dalam Al-Taghrib wa Al-Tarhib)
-
١٠ - أما صفاته - تعالى-؛ فقد أشارت إليها آيات كثيرة من القرآن
-
الكريم، والتي يقتضيها كمال الألوهية؛ فهنالك آيات أشارت إلى وجود
-
الله - تبارك وتعالى-، وهنالك آيات أشارت إلى صفتي البقاء، والقدم لله
-
تبارك تعالى-، وهنالك آيات أشارة إلى مخالفة الله - تبارك وتعالى
-
للحوادث من خلقه، وتنزهه عن الولد، والوالد، والشبيه، والنظير
-
وهنالك آيات أشارت إلى قيام الله - تبارك وتعالى - بنفسه، واستغنائه
-
عن خلقه مع حاجتهم إليه، وهنالك آيات أشارت إلى وحدانية الله؛ في
-
ذاته، وصفاته، وأفعاله، وتصرفاته، وهنالك آيات أشارت إلى قدرة الله
-
تعالى-، وباهر عظمته، وهناك آيات أشارت إلى سعة علم الله
-
تبارك وتعالى-، وإحاطته بكل شيء، وهناك آيات أشارت إلى
-
إرادة الله، وأنها فوق كل إرادة، ومشيئة، وهنالك آيات أشارت إلى
-
اتصاف الله بالحياة الكاملة
-

10. Berhubung dengan sifat-sifat Allah s.w.t terdapat banyak ayat-ayat suci Al-Quran Al-Karim yang membuktikan kesempurnaan ketuhanan(UluhiyyahNya). Kita dapati beberapa ayat Al-Quran membuktikan kewujudan Allah, sifat baqa' (kekal), sifat qadim (sedia ada), sifat Ia berlainan dengan segala makhluk, tidak mempunyai anak, tidak ada yang menandingiNya. Kita juga menemui ayat-ayat yang menunjukkan Tuhan itu wujud dengan sendirinya, Maha Kaya dari segala makhlukNya dan makhluk berhajat kepada kebesaranNya. Demikian juga kita menemui ayat-ayat yang menunjukkan keEsaan Allah pada ZatNya, sifat-sifatNya dan perbuatanNya, kekuasaanNya, keagunganNya dan keluasan ilmuNya ke atas sesuatu. Kita temui lagi ayat-ayat yang menunjukkan iradah Allah mengatasi segala iradah yang lain dan Allah itu bersifat hidup yang penuh dengan kesempurnaan.
-
وهنالك آيات، وآيات أشارت إلى صفات، وكمالات لله
-
تبارك وتعالى - لا تتناهى، ولا تدرك كنهها عقول البشر، سبحانه
-
لا نحصي ثناءً عليه؛ هو كما أثنى على نفسه
-

Selain dari sifat-sifat yang disebut tadi, masih banyak lagi ayat-ayat yang menerangkan sifat-sifat kesempurnaan lain bagi Allah s.w.t yang tidak tercapai oleh daya pemikiran manusia yang terbatas, tentang hakikat sebenarnya. Maha Suci Allah, kita tidaklah dapat membataskan pujian kita terhadapNya sebagaimana memuji dirinya sendiri.
-
١١ . أن أعتقد أن رأي السلف أولى بالاتباع؛ حسماً لمادة
-
التأويل، والتعطيل، ولتفويض علم هذه المعاني إلى الله ـ تبارك وتعالى ـ
-
وأن تأويلات الخلف لا توجب الحكم عليهم بكفر، ولا فسوق
-
ولا تستدي هذا النزاع الطويل بينهم، وبين غيرهم قديماً، وحديثاً
-
11. Saya mesti meyakini bahawa pendapat dan pandangan para salaf adalah lebih utama untuk diikuti supaya dapat menyelesaikan perbahasan tentang penta'wilan dan pentha'thilan sesetengah ayat suci Al-Quran, yakni membiarkan sebahagian dari sifat-sifat Allah di dalam Al-Quran dengan menyerahkan hakikat sebenar mengenai maknanya kepada Allah s.w.t. Saya juga mesti meyakini bahawa berbagai bentuk penta'wilan sesetengah ayat-ayat tertentu oleh golongan khalaf (terkemudian) tidak wajar dijadikan sebab kepada perselisihan yang berlarutan dan jangan sampai timbul kembali
-
١٢ . أن أعبد الله لا أشرك به شيئاً ؛ استجابة ً لدعوة الله على مدار
-
الرسالات، والرسل التي دعاهم فيها إلى عبادته، وحده، وعدم
-
الخضوع لسواه؛
-
12. Saya juga mesti mengabdikan diri hanya kepada Allah semata-mata tidak menyekutukan dengan yang lain. Ini saya lakukan kerana menyahut seruan Allah dan RasulNya yang menyeru manusia supaya mengabdikan diri hanya kepada Allah semata-mata dan tidak tunduk kepada sesuatu selain Allah. Amaran ini jelas dalam firman Allah s.w.t:
-
وَلَقَدۡ بَعَثۡنَا فِى ڪُلِّ أُمَّةٍ۬ رَّسُولاً أَنِ ٱعۡبُدُواْ ٱللَّهَ وَٱجۡتَنِبُواْ ٱلطَّـٰغُوتَ - النحل : ‌٣٦
-
Dan sesungguhnya Kami telah mengutus dalam kalangan tiap-tiap umat seorang Rasul (dengan memerintahkannya menyeru mereka): Hendaklah kamu menyembah Allah dan jauhilah taghut.
 

hadirilah majlis-majlis zikir Copyright © 2009 DarkfolioZ is Designed by Bie Blogger Template for Ipietoon
In Collaboration With fifa